Bij de Driemaster moet je niet vreemd opkijken, als een groep kinderen tijdelijk uit het gebruikelijke schoolritme stapt en samen gaat stoepkrijten, schminken of dansen in de klas. Zij hebben dat dan dik verdiend.
Veel positiever
Die beloning komt hen toe, omdat zij over langere tijd het gedrag hebben laten zien waar wij op school aan hechten zoals respect voor de ander hebben, aardig zijn ten opzichte van elkaar en denken aan de veiligheid op school.
Op veel scholen wordt een hoop energie gestoken in het corrigeren van probleemgedrag van enkele leerlingen. Wij willen dat gedrag liever voorkomen door gedragsverwachtingen uit te spreken en kinderen te stimuleren zich daaraan te houden. Dat werkt een stuk positiever!
Beloningsarmbandje
‘Positive Behaviour Support’ - PBS - heet deze aanpak. Iedere maand behandelen en oefenen we uitgebreid twee gedragsregels. Als we zien dat leerlingen zich houden aan het gewenste gedrag, dan prijzen we hen en krijgen ze een beloningsarmbandje. Heeft een klas een bepaalde hoeveelheid bandjes verzameld, dan mogen ze even uit de band springen met een activiteit naar eigen keuze. En trots dat ze dan zijn.