Open dag: 5 Februari 2020

Meer informatie

De Driemaster is meer dan een school

De Driemaster heeft in mei van de inspectie de waardering "goed" gekregen. Niet alleen heeft de inspectie gezien dat de basiskwaliteit op orde is, ook zagen zij dat onze school op overtuigende wijze haar ambities in de praktijk brengt. Super trots zijn wij dus op dit resultaat!

Lees verder >

Veilig leerklimaat (PBS)

De leerprestaties van kinderen nemen toe, als zij zich prettig voelen op school. De Driemaster gelooft in het aanmoedigen van positief gedrag ten opzichte van elkaar. Daarom zijn wij sinds 2015 een PBS-school.

Lees verder >

Onderzoekend leren (IPC)

De ene klas is omgetoverd tot jungle, compleet met stoffen slangen, het andere tot circus en het derde tot ruimtevaartmekka voor de Missie naar Mars. Iedere school streeft naar een rijke leeromgeving. De uitstraling van de Driemaster is tijdens een schooljaar zo kleurrijk als het leven zelf.

Lees verder >

Ons team

Leerkrachten maken het onderwijs op de Driemaster. Hun kennis, gedrevenheid en liefde voor het kind zijn allesbepalend. Maak kennis met ons team en krijg een nog beter beeld van onze school.

Toon team
  • Rekenen is niet alleen cijfertjes op papier. We zijn er als mensen voortdurend mee bezig in ons dagelijks leven. Als we kijken hoeveel geld we voor iets uit kunnen geven bijvoorbeeld. Het is zinniger om die werkelijkheid in de klas te halen. Dan ga je echt doelgericht rekenen.

    leerkracht unit 1-2
    Nadia Nansink
  • Ik mag de kinderen op mijn manier ondersteunen. Ik maak kleurrijke tekeningen met ze, waarin ik ze letters laat natekenen. Daarbij gaat het mij om hun motoriek. Houden ze hun pen goed vast? Schrijven ze van links naar rechts? Mijn grote kracht is mijn creativiteit. Ook zing ik en maak ik muziek . Ik speel gitaar en maak de liedjes zelf. Soms combineren we het met elkaar masseren. Het zijn van die momentjes, waarbij kinderen echt even in contact komen met hun gevoel.

    Klassenassistent unit 1-2 en op woensdag 3-4.
    Peggy van Ligten
  • Als beloning voor goed gedrag zijn we ooit naar het strand gegaan. Daar hebben de kinderen veel armbandjes voor moeten sparen! Vooral als ze in de buurt komen van het eindtotaal gaat het echt leven. Waar ik zelf alert op ben is dat je uit jezelf anderen helpt of goed samenwerkt. Daar deel ik punten voor uit en die laat ik zien op het bord. Kinderen gloeien dan van trots.

    leerkracht unit 5-6
    Ngar-yee Lam
  • De kinderen gaan dagelijks twee keer naar buiten. Buiten spelen is niet alleen gezond, maar ook ontzettend leerzaam. Wij hebben een rijke buitenspeelomgeving met onder meer tuimelrekken, zandbak, fietsen en steppen. Allerlei leerdoelen worden bijna automatisch ingeslepen, als de kinderen buiten bezig zijn.

    leerkracht unit 3-4
    Nadine Met
  • Ik begeleid graag kinderen op individueel niveau. Wie kan mee en wie heeft een extra steuntje in de rug nodig? Als onderwijsassistent richt ik mij op de kinderen die onder of boven de norm zitten. Ik werk aan hun taal- en rekenvaardigheid. Ik vind het prachtig om kinderen te zien groeien en ze een goed fundament te geven voor hun verdere schoolcarrière. Daarbij werk ik nauw samen met de leerkrachten. We zijn een team in de groep.

    onderwijsassistent / leerkracht in opleiding in unit 5-6.
    Bas de Angst
  • Ik ben al 20 jaar onderwijsassistent. Na zoveel tijd kan ik nog steeds genieten van het moment dat een kind iets door heeft waar hij eerst mee heeft lopen worstelen. Dat vrolijke gezichtje, die pure blijdschap, dat is goud waard.

    onderwijsassistent unit 3-4
    Janine Slomp

Naschoolse activiteiten

Van judo tot kleuterdans en speurneuzen in de natuur. Na schooltijd zijn de kinderen van de Driemaster nog niet uitgeleerd, maar de schoolboeken worden dan wel echt opzij geschoven. Tijd om te spelen, lol te maken en met elkaar lekker creatief en sportief bezig te zijn.

Lees verder >

Unitonderwijs.

We hebben de jaargroepen zoals ze waren los gelaten.De kinderen zitten in een unit en hebben daarin hun eigen stamgroep. Instructie krijg je op je eigen niveau.

Lees verder >

Praktisch

De Driemaster heeft momenteel 11 groepen en 25 leerkrachten en ondersteunend personeel. In totaal telt onze school circa 300 leerlingen. Zij zijn verdeeld over leeftijdsgroepen en combinatiegroepen. In een combiklas zijn twee leeftijdsgroepen bij elkaar gevoegd. Hier leren kinderen niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar.

Lees verder >

Trimaran

Voor hoogbegaafde kinderen is in Alkmaar de Trimaran opgezet. De Trimaran is een voorziening in de school en biedt hoogbegaafde kinderen een plek waarbij ze zoveel mogelijk meedraaien met de schoolactiviteiten van de Driemaster.

Lees verder >

De Driemaster met volle kracht vooruit!

Met dit filmpje nemen we je graag mee in onze laatste onderwijsontwikkelingen op de Driemaster. We gaan werken met unitonderwijs!

Bekijk de video

Nieuwsgierig?

Wilt u kennis komen maken met onze school of uw kind aanmelden? U bent van harte welkom! Bel of mail gerust voor een afspraak of als u andere vragen heeft. U kunt ook gebruikmaken van het formulier op deze pagina.

Aanmelden en contact
Sluiten

Er zijn grote verschillen tussen leerkrachten en het is best eigenaardig dat elke juf en meester precies dezelfde opdracht krijgt. Elke leerkracht krijgt één klas met kinderen en geeft álle vakken. Als je onderwijs flexibel organiseert, kun je beter de verschillende talenten en kwaliteiten van de leerkrachten benutten. Vanuit dit idee én onze visie 'het kind staat centraal', hebben we de omslag gemaakt naar unitonderwijs.

Hoe doen we dat...

We hebben de jaargroepen zoals ze waren los gelaten.De kinderen zitten in een unit: 1-2, unit 3-4, unit 5-6 of unit 7-8.De kinderen in deze units worden opnieuw ingedeeld in een “stamgroep”. Deze groep is de basis van waaruit de kinderen dagelijks uitwaaieren naar hun reken, taal of IPC lessen.Deze lessen krijgen ze van een leerkracht wiens specialiteit bijvoorbeeld ‘rekenen’ is en dus alle kinderen in de unit rekeninstructie geeft. De stamgroep is de basis, de instructies krijgen ze van verschillende leerkrachten. Ook is er een ruimte waar kinderen zelfstandig werken en een stilteruimte, waar de kinderen werken onder toezicht van een onderwijsassistent aan hun opdrachten of weektaak.

Door deze flexibele organisatievorm kan er nog beter worden afgestemd op het niveau van ieder kind. Dit is positief voor hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ook de kinderen die iets meer weten, kunnen we op deze wijze voorzien van een passend aanbod. Kinderen krijgen meer mogelijkheden om samen te werken met verschillende groepen en de kinderen met een sterke behoefte aan rust en concentratie hebben de mogelijkheid om in de stilteruimte te werken. Waar volwassenen flexibele werkplekken en kantoortuinen ervaren als achteruitgang, ervaren kinderen het tegenovergestelde. Leren in één lokaal , waar diverse instructies worden gegeven, terwijl zij zelfstandig werken, helpt niet in hun concentratie. Zij kunnen nu kiezen voor ruimte zonder ‘leer-ruis’.


Sluiten
005
Sluiten

Er zijn grote verschillen tussen leerkrachten en het is best eigenaardig dat elke juf en meester precies dezelfde opdracht krijgt. Elke leerkracht krijgt één klas met kinderen en geeft álle vakken. Als je onderwijs flexibel organiseert, kun je beter de verschillende talenten en kwaliteiten van de leerkrachten benutten. Vanuit dit idee én onze visie 'het kind staat centraal', hebben we de omslag gemaakt naar unitonderwijs.

Hoe doen we dat...

We hebben de jaargroepen zoals ze waren los gelaten.De kinderen zitten in een unit: 1-2, unit 3-4, unit 5-6 of unit 7-8.De kinderen in deze units worden opnieuw ingedeeld in een “stamgroep”. Deze groep is de basis van waaruit de kinderen dagelijks uitwaaieren naar hun reken, taal of IPC lessen.Deze lessen krijgen ze van een leerkracht wiens specialiteit bijvoorbeeld ‘rekenen’ is en dus alle kinderen in de unit rekeninstructie geeft. De stamgroep is de basis, de instructies krijgen ze van verschillende leerkrachten. Ook is er een ruimte waar kinderen zelfstandig werken en een stilteruimte, waar de kinderen werken onder toezicht van een onderwijsassistent aan hun opdrachten of weektaak.

Door deze flexibele organisatievorm kan er nog beter worden afgestemd op het niveau van ieder kind. Dit is positief voor hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ook de kinderen die iets meer weten, kunnen we op deze wijze voorzien van een passend aanbod. Kinderen krijgen meer mogelijkheden om samen te werken met verschillende groepen en de kinderen met een sterke behoefte aan rust en concentratie hebben de mogelijkheid om in de stilteruimte te werken. Waar volwassenen flexibele werkplekken en kantoortuinen ervaren als achteruitgang, ervaren kinderen het tegenovergestelde. Leren in één lokaal , waar diverse instructies worden gegeven, terwijl zij zelfstandig werken, helpt niet in hun concentratie. Zij kunnen nu kiezen voor ruimte zonder ‘leer-ruis’.




Wij gaan zorgvuldig om met je gegevens. Hoe? Dat lees je in het privacy statement
Sluiten

Resultaten

Begin met typen in het veld hierboven en de resultaten komen direct hieronder te staan.